Αρ. Πρωτ: 36/17-11-2025

Η Ομοσπονδία συμμετείχε στην 5η συνάντηση προϊσταμένων και διευθυντών, αυτή τη φορά έπειτα από πρόσκληση της Διοίκησης. Σε όλες τις προηγούμενες συναντήσεις η παρουσία μας ήταν αποκλειστικά δική μας πρωτοβουλία, γιατί για εμάς είναι αυτονόητο: οι εκπρόσωποι των εργαζομένων πρέπει να βρίσκονται εκεί όπου βρίσκονται και οι εργαζόμενοι.
Όπως έχουμε επανειλημμένα τονίσει, τέτοιες συναντήσεις μπορούν να έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο. Ωστόσο, θεωρούμε και το προτείναμε εκ νέου στη διοίκηση, ότι οι συγκεντρώσεις αυτές θα πρέπει να περιλαμβάνουν και άλλες κατηγορίες εργαζομένων. Αντί για δύο συναντήσεις προϊσταμένων τον χρόνο, η μία θα μπορούσε –και πρέπει– να αφορά τους εργαζόμενους των υπηρεσιών, της ασφάλισης, της απασχόλησης και τους εργασιακούς συμβούλους. Επίσης θεωρούμε σημαντική παράλειψη την απουσία των
προϊσταμένων των τμημάτων των ΠΔ. Οι ΠΔ αποτελούν τον ενδιάμεσο κρίκο ανάμεσα στη διοίκηση και τις υπηρεσίες και ο αποκλεισμός τους από τέτοιου τύπου συναντήσεις τις υποβαθμίζει και τις απαξιώνει.
Η πρόσκληση της Διοίκησης, προς την Ομοσπονδία, θα μπορούσε να αποτελέσει την απαρχή ενός ουσιαστικού και ειλικρινούς διαλόγου. Δυστυχώς,η πραγματικότητα το διέψευσε. Ο σχεδιασμός προέβλεπε οι εκπρόσωποι των εργαζομένων να τοποθετηθούν, τη δεύτερη ημέρα και μάλιστα χωρίς την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας (Διοικήτριας και Υποδιοικητή). Το να καλείςφορείς σε δημόσια τοποθέτηση και να απουσιάζεις προγραμματισμένα από αυτή αποτελεί σοβαρό θεσμικό ατόπημα. Εκτός από το να μιλάς, πρέπει να ξέρεις και να ακούς. Εμείς και ακούσαμε και μιλήσαμε. Επιδιώκουμε η φωνή μας, να φτάνει σε όλα τα αυτιά, παρόντων και απόντων.
Στην εισαγωγική της τοποθέτηση, η Διοικήτρια ανέφερε ότι στη δημόσια διοίκηση υπάρχει «το μπόνους για την επιβράβευση» και «το πειθαρχικό για την τιμωρία». Επισημάναμε ότι ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα είναι που γεννιούνται και γιγαντώνονται η ανομία, η αλαζονεία, η κακοδιοίκηση, η αδικία και ο παραλογισμός. Τονίσαμε πως τα μπόνους, όπως εφαρμόζονται, δημιουργούν εκρηκτικό κλίμα στις υπηρεσίες, ενώ το πειθαρχικό χρησιμοποιείται όχι ως εργαλείο δικαιοσύνης, αλλά ως μέσο επιβολής, όπως
έχει αποδειχθεί σε συγκεκριμένες περιπτώσεις – ενδεικτικά, της Καλαμπάκας.
Αναφέρθηκε επίσης ότι οι εργαζόμενοι πρέπει «να μπαίνουν καθημερινά στη θέση των ανέργων». Συμφωνούμε. Απλώς ζητούμε και από τη Διοίκηση να μπαίνει στη θέση των εργαζομένων και να μας εξηγήσει πώς μπορούν ναπληρώσουν επιδοτούμενους ή δικαιούχους προγραμμάτων όταν το πληροφοριακό σύστημα σέρνεται ή δεν λειτουργεί ή λειτουργεί παίρνοντας πρωτοβουλίες με λάθος πληρωμές, λάθος αποφάσεις. Πώς μπορούν να ανταποκριθούν στα δεκάδες τελεσίγραφα όταν οι υπηρεσίες είναι τραγικά
υποστελεχωμένες; Πώς να διαχειριστούν την απομάκρυνση εργαζομένων 55+ που έχουν ήδη εκπαιδευτεί και ενσωματωθεί; Με ποιον τρόπο να αντιμετωπίσουν την εργασιακή ανασφάλεια των ΣΟΧ εργασιακών συμβούλων; Πως μπορούν να αντιμετωπίσουν την έλλειψη προγραμματισμού και τη διαχείριση κάθε "φαεινής" ιδέας που έρχεται εξ άνωθεν και αποδεικνύει μόνο πόσο μακριά από την πραγματικότητα των Υπηρεσιών είναι κάποια επιτελικά γραφεία;
Για τα κορυφαία ζητήματα υποστελέχωσης, υπερσυσσώρευσης αρμοδιοτήτων και δυσλειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων – που σε συνδυασμό με παράλογα τελεσίγραφα δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας – δεν
ακούσαμε ούτε σχέδιο ούτε λύσεις.
Η πιθανή απομάκρυνση των εργασιακών συμβούλων, λόγω έλλειψης χρηματοδοτικού εργαλείου, καθώς και η λήξη του προγράμματος 55+ που θα οδηγήσει εκατοντάδες εργαζόμενους εκτός υπηρεσιών, απειλούν με
μαθηματική ακρίβεια τη λειτουργία του Οργανισμού.
Για το θέμα των μπόνους, ο Υποδιοικητής ανέφερε ότι είναι «μυστικά», επειδή αποτελούν προσωπικά δεδομένα – όπως και ο μισθός. Υπενθυμίσαμεότι ο μισθός δεν είναι προσωπικό δεδομένο, καθώς καθορίζεται από ενιαίο μισθολόγιο γνωστό σε όλους. Αντίθετα, ο τρόπος χορήγησης των μπόνους δημιουργεί εντάσεις και, πολλές φορές, λειτουργεί ως μέσο χειραγώγησης.
Σχετικά με τους ελέγχους, προϊστάμενοι επιβεβαίωσαν ότι ήδη πραγματοποιούνται πάνω από 12 τον μήνα – δηλαδή πέρα από το όριο που δίνει δικαίωμα πληρωμής. Δεν δόθηκε καμία διαβεβαίωση ούτε για αύξηση του ποσού ανά έλεγχο ούτε για αναπροσαρμογή της αμοιβής.
Οι συνάδελφοι προϊστάμενοι, μέσα σε ένα πιεστικό πρόγραμμα, θα επιστρέψουν στις υπηρεσίες χωρίς ουσιαστικές απαντήσεις στα μεγάλα προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζουν.
Την ίδια ώρα που στη Ρόδο υπήρχε "συνάντηση κορυφής", τα ΚΠΑ αναστενάζουν. Ως Ομοσπονδία, κατά την παραμονή μας στο νησί επισκεφθήκαμε, αυτονοήτως, το ΚΠΑ Ρόδου και το ΚΠΑ Αρχαγγέλου. Στο ΚΠΑ Ρόδου η κατάσταση είναι επιεικώς απαράδεκτη: οι συνάδελφοι εργάζονται σε συνθήκες σαρδελοποίησης και επικινδυνότητας, 11 μήνες μετά το κλείσιμο της
δομής. Ούτε καν η τηλεργασία, ως ελάχιστη ανακούφιση, εφαρμόζεται.
Επισημάναμε ότι αντίστοιχες τραγικές συνθήκες επικρατούν σε πολλά ΚΠΑ:
Αλεξανδρούπολη, Κατερίνη, Βέροια, Καλαμάτα, Τρίπολη, Ναύπλιο, Μυτιλήνη,
ενώ πολλές άλλες υπηρεσίες αντιμετωπίζουν επίσης σοβαρά λειτουργικά και κτηριακά προβλήματα.
Κάπως έτσι, ολοκληρώθηκε μια συνάντηση που θα μπορούσε να είναι η αρχή ενός πραγματικού διαλόγου, αλλά τελικά επιβεβαίωσε πόσο μακριά βρίσκεται η Διοίκηση από την πραγματικότητα των υπηρεσιών.
Τουλάχιστον, η Ρόδος παραμένει ένα υπέροχο νησί.

 

Για το ΔΣ

ο Πρόεδρος          ο Γ.Γραμματέας

Μακράκης Γ.        Μπαζιάνας Γ.